Stedets ånd

Fredag 5. marts 2021 slukkede vi for strømmen, slog alarmerne til og låste dørene for sidste gang. Tilbage lå Hofteatret helt og aldeles tømt for alt indhold, genstande og inventarer for første gang i 100 år, siden Teatermuseet flyttede ind i 1922. Ja, måske har Hofteatret aldrig været så tomt i sit mere end 250-årige liv. Men som en sagde tidligere på dagen: "Men stedets ånd er stadig mærkbar". Og sådan er det ellers sjældent med tomme huse. Vi vil gøre alt for at få stedets ånd og historie med ind i fremtiden. Konservatorerne vil nænsomt restaurere, hvad restaureres skal, så patina stadig vinder over forfaldet og de mange historier, der alt for længe har været gemt i vægge og interiører kan liste frem.

Følg her nedenfor fotografen Tine Beks løbende opdaterede fotoserie af arbejdet i Hofteatret i stort og småt. Billedrækken starter fra oven primært med en række enestående fotos af det helt tømte og tomme Hofteater primo marts 2021, før håndværkere og konservatorer rykkede ind. Og så løber den ellers nedad og kronologisk fremad.

Følg også projektarbejdet i Hofteatret og Teatermuseet i Hofteatrets virke udenfor Hofteatret i lukkeperioden her på siden iøvrigt – eller endnu bedre: tilmeld dig vort nye Nyhedsbrev, som udsendes efter anledning, så er du opdateret. » tilmelding her

» se også Julie Born Schwartz' stemningsfulde kunstvideo om Teatermuseet i Hofteatret før det lukkede her
 

dør med arseniktapet
giftskilt

Arsenik & gamle tapeter

Mange kender sikkert Joseph Kesselrings klassiske forestilling Arsenik & gamle kniplinger, der bragede igennem på Broadway i 1941, og som siden har været spillet på danske scener flere gange. Forestillingen handler om to ældre tanter, der hjælper ældre mænd af med deres triste liv ved at byde dem på hyldebærvin tilsat arsenik.

Arsenik er et ualmindeligt giftigt bekendtskab, som både har været anvendt til at slå mennesker og rotter ihjel. Dog blev det tilbage i 1700- og 1800-tallet også anvendt til at farve alverdens ting grønne – herunder stearinlys, legetøj og tapeter. Vel at mærke inden man var bekendt med, hvor giftigt stoffet var. Arsenik har det med at hobe sig op i det skjulte i organerne, indtil man dør af det.

Det, der var Hofteatrets omklædningsværelse i teatrets storhedstid i starten af 1800-tallet, blev også iklædt arsenholdige tapeter. De forblev på væggene, helt indtil direktør Peter Christensen Teilmann flyttede ind i det gamle værelse for her at indrette sit kontor.

Mistanken om arsenik i tapeterne affødte en analyse, som var klar: Tapetets farvestof var Scheelegrønt og kunne potentielt afgive giftige gasarter, som ville være sundhedsfarlige, hvis ikke ligefrem dødelige.

De grønne tapeter fra det tidlige 1800-tal havde imidlertid også kulturhistorisk værdi som et element i fortællingen om Hofteatrets bygnings- og kulturhistorie. Så selvom tapeterne på væggene skulle fjernes, fik tapetet på døren ind til rummet lov at blive siddende. Døren skulle nemlig gemmes med sigte på konservering, så den sidenhen kunne vises frem som en kulturhistorisk reminiscens og formidles for kommende besøgende.

Myten om det grønne tapet havde altså hold i virkeligheden, og nu udgør den endnu et kapitel i den moderne fortælling om Hofteatrets bygnings- og kulturhistorie – den fortælling, som vi glæder os til at dele med offentligheden, når Hofteatret genåbner.

Kik mod bagscene
JAC sætter aktører op
Aktør line-up I Fr7s salon
Lysekrone gøres klar
ny trappeopgang tager form
trappelys
Lysekronekunst
forsal ny lyskunst
vægkunst
Forgyldt ornament
Indmuret søjle
Ædetrug til heste
Udbedring af murværk
Frontespice
Sal og scene fra 2. balkon
Buede hjørner
Mellemgang
Brandsikkerhed
lampehullet
Scene og sal
tom sal
Fr7 logo fra sal
scene fra balkon
-
sal fra scene
Fr7s loge fra grønne rum
kik til forsal
afdækket sal
afdækket sal fra scene
Vue loftrum
Udsigten fra scenen
Indgangsparti
Hestetrug
Fritlagt søjle
Farveafdækning
Tapetafdækning
Nye døre
Malerne er i gang
-
Tapetkig
Som det sømmer sig
-
-
-
-
hovedtrappe op
kontorer
uden arsentapet
Scalamodel
sufitter
salen
fra loge til loge
chr8 trappe
scenevæg
1700-garderobe
kontor
kontordør
scenetrappe
kontor 2
kontordøre
kontorsuite
kontorkig
chr7 loge
loge til scene
foyeren
forsal 1
forsal 2
festloft
scene mod ridebane
bestikrum
rampe til sal
mellemgang
Fr7 das og trappe
solistrum
Rund udgang fra scene
berømmelsens trappe 1
berømmelsens trappe 2
under scene 1
under scenen 3
under scene 2
systue
værksted 1
værksted 2
køkken
admkontor
inspektørkontor
trappe til administrationsarkiv
bogholderi
balkongang folketingsside
Fr7s loge
loger 1ste balkon
loger 2nden balkon
Heiberg hjørne
grønne rum
bauerrum
anegalleri
1ste balkongang ridebaneside
direktørkontor
1700-tals garderobe
indgang nr 18
hovedtrappen fra mellemgang
hovedtrappen ned
Nedrevet trappe
Mellemgang renoveres
skillevæg nedtaget
Afdækket endevæg i forsat
Indgang flyttes
Forsalens skydedør er taget ned
Forsalen bag loftet
Tom bræddevæg
Forsalen renoveres
Det forsænkede loft er fjernet
Forsalen renoveres med hævet loft
Byggelys i foyeren
Byggerod i salen
Byggerod på scenen
Byggerod på scenen
Bagsceneloft med hul til tagspær
Garderobedør til den tomme luft
1700-tals garderobe med arsentapet
Trappen der var engang
Nye loftsbrædder
Arbejdsscenografi
Pas på balkonerne
Hvad der gemte sig bag malingen
Gulvtest
udvidet indgang
Indbygget rørføring
Manglende mursten
Fra stald
Det svimler nedefra
Nedtaget træværk